La penetrant Ràdio.

La penetració i l'abast de la ràdio fins i tot amb les noves tecnologies se segueix mantenint com una cosa molt pràctica tant per a l'oient com per al comunicador.

Per exemple a Mèxic la ràdio és el mitjà de comunicació que té la penetració més gran, ja que arriba pràcticament a la totalitat del públic d'aquest país (98 per cent). Es pot afirmar que durant una setmana totes les persones escolten la ràdio en algun moment. A la Ciutat de Mèxic hi ha, de mitjana, més de tres aparells receptors de ràdio a cada llar, això sense considerar els receptors instal·lats als més de tres milions d'automòbils que circulen diàriament per les avingudes de la capital. A la República Mexicana hi ha aproximadament 40 milions de receptors de ràdio. La ràdio és la font de notícies més immediata i directa durant tot el dia; ens permet informar-nos i entretenir-nos en tot moment, ja sigui a la llar, als automòbils oa través de tota mena de receptors fixos i mòbils. Les estacions radiodifusores transmeten programacions per a tots els gustos i condicions socials i econòmics, de manera que cada persona pot escoltar la seva emissora favorita al quadrant de la comunitat on habita. LA RÀDIO, UN MITJÀ "PERSONAL" La ràdio és massiva perquè arriba simultàniament a un gran nombre de persones.

I a prop, ja a Guatemala, Centreamèrica segons l'últim Cens 2018, el 65% de les llars guatemalenques compta amb ràdio, i la capital té una penetració del 80%, seguida per Sacatepéquez, amb un 79%, i Totonicapán, amb 78%. 

A Guatemala és dels mitjans més consumits juntament amb la televisió i els diaris i generador de confiança per excel·lència. La ràdio continua sent companyia dels guatemalencs en les diferents activitats que realitzen diàriament. 

A Guatemala, segons dades de l'estudi TGI Light, realitzat per Kantar Ibope Media, 58% escolten a casa seva, 19% quan van amb bus o caminant i 13% al lloc de treball. 41.3% ho fa cada dia i, de mitjana, el guatemalenc escolta tres hores al dia ràdio. El 62% dels radioescoltes va declarar que “escolta ràdio per mantenir-se informat”, i el 59%, que la ràdio és la principal font d'entreteniment.

Però no a tots els països és igual la constància i atenció a la ràdio a la població. La ràdio a Argentina s'envelleix. Segons Kantar Ibope Media, empresa encarregada de mesurar audiències de televisió i ràdio, algunes tendències mostren una caiguda en la penetració de la ràdio, així com alguns canvis dhàbits en les formes descoltar dels usuaris. Encara que l'abast de la ràdio continua sent alt, les dades demostren que era molt més gran fa dos anys. Les raons d'això es poden atribuir a factors com el creixement dels consums a demanda com els podcasts. També hi incideix el poc contacte que té la ràdio amb l'audiència jove (per sota dels 30 anys). El 2009, els oients d'entre 12 i 24 anys formaven el 28% de l'audiència general de la ràdio, però el 2019 és de només 16%. 

Mentre que als Estats Units, per exemple, l'estadística mostra el percentatge que van escoltar la ràdio de manera setmanal als Estats Units el primer trimestre del 2020, segons el grup d'edat. La taxa de penetració setmanal de la ràdio entre la població dels Estats Units d'entre 15 i 25 anys va ser d'aproximadament el 55%.

No tot és fàcil per a la ràdio als diferents països, però la seva important penetració i facilitat d'abast per als oients és innegable.





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Quan la ràdio ho era tot: comparativa de les èpoques d’or als EUA, Llatinoamèrica i Espanya.

DJ, locutor o influencer amb micròfon: què queda del rol clàssic a la ràdio d'avui?

La ràdio online: entre la nostàlgia del transistor i el clic del streaming.